[ UCZNIOWIE ]

logo LOVII

[ UCZNIOWIE ]

godło Polski
logo MEN
logo BIP
logo 50 lat

Pojedyncze artykuły

 

a) Stołowe Mountains National Park   smnp
 b) Karkonoski National Park  knp
 
c) Tatra National Park
 tnp


 
 

Introduction

 

In Poland there are different kinds of National Parks, all worth visiting. All of them are unique, characteristic for their fauna and flora and can offer a lot to any tourist. Each of them is a living organism struggling with everyday problems, environmental threats and potential danger.

 

Your task will be to work on one of the Parks listed above, assigned to you by the teacher, and develop a leaflet describing and recommending the selected Park.

 

Task

 

In pairs, you are going to design and print out a leaflet about one of the Parks. Your leaflet will be handed out to foreign students from the Commenius Exchange Programme coming to our school, who will be working on the National Parks and endangered species from their countries. Before you start writing, you will have to:

  • visit the suggested links and read the contents,
  • decide on the size and layout of the leaflet,
  • divide your pairwork, establish responsibilities.

Process

 

Your leaflet should have both factual and educational value, and should include the following elements:

  • Location and the size of the Park,
  • Nature values of the Park (fauna & flora, plant zones),
  • Species under protection,
  • Tourist infrastructure (how it is organized, tourist attractions and services, dangers connected with tourist traffic),
  • Problems  of the Park (e.g. industry in the vicinity, road network expansion).

Sources

 

We advise you to visit the following pages, which might be helpful.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Evaluation

 

Your task will be evaluated in a written form, and it will undergo the following criteria:

 

 

Minimalne

1 pkt

Średnie

2 pkt

Dobre

3 pkt

Wzorowe

4 pkt

 

Pkt

Zawartość merytoryczna (poziom i jakość informacji)

Duża

rozbieżność w opracowanym materiale, brak istotnych informacji

Poprawnie zrealizowany opis lecz brak szczegółowych informacji na zadane zagadnienia

Pokaźny zbiór informacji lecz odpowiedzi na zagadnienia ujęte w schematyczny sposób

Wymienione wszystkie wymagane odpowiedzi,  ujęte w oryginalny sposób

 

 

 

 

 

 

1 - 4

Forma ulotki (aspekty techniczne, wrażenia estetyczne, stylistyka)

Praca nieestetyczna, chaotyczna, brak przejrzystości, brak elementów graficznych

Praca mało estetyczna, mało przejrzysta, w dużej mierze chaotyczna, mało elementów graficznych

Praca estetyczna, przejrzysta, ciekawa graficznie

Praca o dużej estetyce, bardzo przejrzysta, oryginalny pomysł graficzny

 

 

 

1 - 4

Poprawność gramatyczna, zasób słownictwa

Nieporadne użycie struktur składniowych, liczne błędy językowe i ortograficzne, ubogie słownictwo

Ograniczony zakres struktur gramatycznych, podstawowe słownictwo, błędy językowe i ortograficzne

Dosyć urozmaicone struktury gramatyczne, oraz słownictwo, nieliczne błędy językowe i ortograficzne

Urozmaicone struktury gramatyczne, bogate słownictwo, sporadyczne błędy ortograficzne

 

 

 

 

1 - 4

Koordynacja działań i zespołowość podczas pracy nad zadaniem (umiejętność współpracy w parze)

 

Całkowity brak współpracy

Praca indywidualna, mała kolektywność

Dobra współorganizacja pracy, współdziałanie w parze

Doskonała, równomierna współpraca obu osób

 

 

 

1 - 4

 
 

OCENA

LICZBA PUNKTÓW

CELUJĄCA

16 - 15

BARDZO DOBRA

14 – 13

DOBRA

12 – 10

DOSTATECZNA

9 – 8

DOPUSZCZAJĄCA

7 – 6

NIEDOSTATECZNA

5 – 0

 

Conclusions

 

Your task was to design a leaflet about one of the Polish National Parks. Now you are experts on them! You are going to share your knowledge with the students from the Commenius Exchange Programme, who will definitely appreciate your effort. Thanks to your leaflet the students will be more familiar with the National Park in your neighborhood, their values and their problems, and may, in the future, want to visit it.

 

Congratulations!

 

Wprowadzenie

 

Jesteście grupą ekologów pracującą dla Word Wildlife Fund (WWF), która ubiega się o pozyskanie środków finansowych od organizacji rządowej Government & Aid Agency (GAA) Funding na ratowanie zagrożonych gatunków zwierząt. Waszym zadaniem jest wystosowanie listu do tej organizacji z prośbą o przyznanie niezbędnych funduszy.

 

Zadanie

 

Zanim napiszecie list do tej organizacji, musicie wypełnić kilka zadań, pracując w grupach 3-4 osobowych. Oto co należy zrobić:

 
  • wybrać i utworzyć listę zagrożonych gatunków (burza mózgów), 
  • za pomocą Internetu wyszukać informacji dotyczących występowania, charakterystyki oraz przyczyn zagrożenia wybranego gatunku, 
  • opracować sposób ratowania tego gatunku, 
  • wykorzystując zebrane informacje, napisać list formalny do GAA z prośbą o przyznanie niezbędnych funduszy, podając właściwe uzasadnienie. Pamiętajcie o tym, że od doboru trafnych argumentów zależy, czy te fundusze zostaną Wam przyznane.
 

Zasoby

 

Skorzystaj z następujących linków:

 

http://www.panda.org

 

http://www.worldlife.org

 

http://www.en.wikipedia.org/wiki/Endangered_species

 

http://www.endangeredspecie.com

 

Możesz również użyć następujących wyszukiwarek internetowych:

 

http://www.google.pl

 

http://www.yahoo.com

 

Proces

  
  • Zostajesz przydzielony do zespołu złożonego z 3 – 4 uczniów zbierających informacje na temat zagrożonych gatunków. W grupie sporządzacie listę zagrożonych gatunków, a następnie dochodzicie do kompromisu i wybieracie jeden, nad którym chcecie pracować.
 
  • Korzystając z podanych stron internetowych, wyszukujecie informacje dotyczące danego gatunku, które będą wam potrzebne do przygotowania właściwych argumentów.
 
  • Piszecie w grupie formalny list do organizacji GAA, w którym zwracacie się z prośbą o przyznanie funduszy na ratowanie Waszego wybranego gatunku, podając uzasadnienie Waszego wyboru.
 

Ewaluacja

Wasza praca będzie oceniona zespołowo. Przy ocenianiu pracy będą brane pod uwagę następujące elementy:
 
 

 

Minimalne

1 pkt

Średnie

2 pkt

Dobre

 3 pkt

Wzorowe

4 pkt

 

Pkt

Zawartość merytoryczna (poziom i jakość informacji, logiczna argumentacja i uzasadnienie wyboru)

Duża

rozbieżność w opracowanym materiale, krótki lub niepełny opis

Poprawnie zrealizowany temat lecz brak szczegółów oraz uzasadnienia własnej opinii

Pokaźny zbiór informacji lecz powściągliwa argumentacja i mało przekonywujące uzasadnienie

Wymienione wszystkie wymagane informacje, obszerne, logiczne i poprawnie merytorycznie sformułowania dotyczące argumentacji i uzasadnienia wyboru

 

 

 

 

 

 

1 - 4

Forma listu (układ listu, zwroty charakterystyczne dla listu formalnego)

Wypowiedź niespójna, niekonsekwentna. Brak wyodrębnienia graficznego głównych części  listu. Praca niezgodna z wymaganą formą.

Wypowiedź w dużej mierze niespójna, nielogiczna. Wyodrębnienie graficzne głównych części pracy. Wypowiedź częściowa zgodna z wymaganą formą

Wypowiedź częściowo spójna, harmonijna. Wyodrębnienie wszystkich części pracy, na ogół poprawnie dobrane zwroty formalne

Wypowiedź zgodna z wymaganą formą. Układ tekstu spójny i logiczny. Trafnie dobrane zwroty formalne

 

 

 

 

1 - 4

Poprawność gramatyczna, zasób słownictwa

Nieporadne użycie struktur składniowych, liczne błędy językowe, ubogie słownictwo

Ograniczony zakres struktur gramatycznych, podstawowe słownictwo, błędy językowe

Dosyć urozmaicone struktury gramatyczne, oraz słownictwo, nieliczne błędy językowe

Urozmaicone struktury gramatyczne, bogate słownictwo, sporadyczne błędy

 

 

 

 

1 - 4

Koordynacja działań i zespołowość podczas pracy nad zadaniem (umiejętność współpracy w grupie)

 

Całkowity brak współpracy

Praca indywidualna, mała kolektywność

Dobra współorganizacja pracy, współdziałanie w grupie

Doskonała współpraca całej grupy

 

 

 

1 - 4

 
 

OCENA

LICZBA PUNKTÓW

CELUJĄCA

16 - 15

BARDZO DOBRA

14 – 13

DOBRA

12 – 10

DOSTATECZNA

9 – 8

DOPUSZCZAJĄCA

7 – 6

NIEDOSTATECZNA

5 – 0

 
 

Zakończenie

 
 


Celem Waszego projektu  było wyszukanie informacji na temat zagrożonych gatunków, a następnie napisanie listu formalnego. Po wykonaniu tego zadania powinniście mieć świadomość złożoności i wagi problemu dotyczącego tych gatunków. Poszukiwanie zagrożonych gatunków dało Wam lepsze rozeznanie w świecie zwierząt, warunków, w jakich żyją oraz niebezpieczeństw, jakie na nie czyhają. Dowiedzieliście się również, w jaki sposób można im pomóc. Mamy nadzieję, że przygotowanie tego projektu pozwoliło Wam zapoznać się z nową angielską terminologią oraz że uwrażliwiło Was na omawianą problematykę.

Do góry