Pojedyncze artykuły
-
Andreas Vesalius 1
-
Andreas Vesalius 2
-
Aulus Cornelius Celsus 1
-
Aulus Cornelius Celsus 2
-
Galen 1
-
Galen 2
-
Hippokrates 1
-
Hippokrates 2
-
Tukidydes 1
-
Tukidydes 2
a) Stołowe Mountains National Park | ![]() |
b) Karkonoski National Park | ![]() |
c) Tatra National Park |
![]() |
Introduction
In Poland there are different kinds of National Parks, all worth visiting. All of them are unique, characteristic for their fauna and flora and can offer a lot to any tourist. Each of them is a living organism struggling with everyday problems, environmental threats and potential danger.
Your task will be to work on one of the Parks listed above, assigned to you by the teacher, and develop a leaflet describing and recommending the selected Park.
Task
In pairs, you are going to design and print out a leaflet about one of the Parks. Your leaflet will be handed out to foreign students from the Commenius Exchange Programme coming to our school, who will be working on the National Parks and endangered species from their countries. Before you start writing, you will have to:
- visit the suggested links and read the contents,
- decide on the size and layout of the leaflet,
- divide your pairwork, establish responsibilities.
Process
Your leaflet should have both factual and educational value, and should include the following elements:
- Location and the size of the Park,
- Nature values of the Park (fauna & flora, plant zones),
- Species under protection,
- Tourist infrastructure (how it is organized, tourist attractions and services, dangers connected with tourist traffic),
- Problems of the Park (e.g. industry in the vicinity, road network expansion).
Sources
We advise you to visit the following pages, which might be helpful.
Evaluation
Your task will be evaluated in a written form, and it will undergo the following criteria:
|
Minimalne 1 pkt |
Średnie 2 pkt |
Dobre 3 pkt |
Wzorowe 4 pkt |
Pkt |
Zawartość merytoryczna (poziom i jakość informacji) |
Duża rozbieżność w opracowanym materiale, brak istotnych informacji |
Poprawnie zrealizowany opis lecz brak szczegółowych informacji na zadane zagadnienia |
Pokaźny zbiór informacji lecz odpowiedzi na zagadnienia ujęte w schematyczny sposób |
Wymienione wszystkie wymagane odpowiedzi, ujęte w oryginalny sposób
|
1 - 4 |
Forma ulotki (aspekty techniczne, wrażenia estetyczne, stylistyka) |
Praca nieestetyczna, chaotyczna, brak przejrzystości, brak elementów graficznych |
Praca mało estetyczna, mało przejrzysta, w dużej mierze chaotyczna, mało elementów graficznych |
Praca estetyczna, przejrzysta, ciekawa graficznie |
Praca o dużej estetyce, bardzo przejrzysta, oryginalny pomysł graficzny |
1 - 4 |
Poprawność gramatyczna, zasób słownictwa |
Nieporadne użycie struktur składniowych, liczne błędy językowe i ortograficzne, ubogie słownictwo |
Ograniczony zakres struktur gramatycznych, podstawowe słownictwo, błędy językowe i ortograficzne |
Dosyć urozmaicone struktury gramatyczne, oraz słownictwo, nieliczne błędy językowe i ortograficzne |
Urozmaicone struktury gramatyczne, bogate słownictwo, sporadyczne błędy ortograficzne |
1 - 4 |
Koordynacja działań i zespołowość podczas pracy nad zadaniem (umiejętność współpracy w parze)
|
Całkowity brak współpracy |
Praca indywidualna, mała kolektywność |
Dobra współorganizacja pracy, współdziałanie w parze |
Doskonała, równomierna współpraca obu osób |
1 - 4 |
OCENA |
LICZBA PUNKTÓW |
CELUJĄCA |
16 - 15 |
BARDZO DOBRA |
14 – 13 |
DOBRA |
12 – 10 |
DOSTATECZNA |
9 – 8 |
DOPUSZCZAJĄCA |
7 – 6 |
NIEDOSTATECZNA |
5 – 0 |
Conclusions
Your task was to design a leaflet about one of the Polish National Parks. Now you are experts on them! You are going to share your knowledge with the students from the Commenius Exchange Programme, who will definitely appreciate your effort. Thanks to your leaflet the students will be more familiar with the National Park in your neighborhood, their values and their problems, and may, in the future, want to visit it.
Congratulations!
Wprowadzenie
Jesteście grupą ekologów pracującą dla Word Wildlife Fund (WWF), która ubiega się o pozyskanie środków finansowych od organizacji rządowej Government & Aid Agency (GAA) Funding na ratowanie zagrożonych gatunków zwierząt. Waszym zadaniem jest wystosowanie listu do tej organizacji z prośbą o przyznanie niezbędnych funduszy.
Zadanie
Zanim napiszecie list do tej organizacji, musicie wypełnić kilka zadań, pracując w grupach 3-4 osobowych. Oto co należy zrobić:
- wybrać i utworzyć listę zagrożonych gatunków (burza mózgów),
- za pomocą Internetu wyszukać informacji dotyczących występowania, charakterystyki oraz przyczyn zagrożenia wybranego gatunku,
- opracować sposób ratowania tego gatunku,
- wykorzystując zebrane informacje, napisać list formalny do GAA z prośbą o przyznanie niezbędnych funduszy, podając właściwe uzasadnienie. Pamiętajcie o tym, że od doboru trafnych argumentów zależy, czy te fundusze zostaną Wam przyznane.
Zasoby
Skorzystaj z następujących linków:
http://www.en.wikipedia.org/wiki/Endangered_species
http://www.endangeredspecie.com
Możesz również użyć następujących wyszukiwarek internetowych:
Proces
- Zostajesz przydzielony do zespołu złożonego z 3 – 4 uczniów zbierających informacje na temat zagrożonych gatunków. W grupie sporządzacie listę zagrożonych gatunków, a następnie dochodzicie do kompromisu i wybieracie jeden, nad którym chcecie pracować.
- Korzystając z podanych stron internetowych, wyszukujecie informacje dotyczące danego gatunku, które będą wam potrzebne do przygotowania właściwych argumentów.
- Piszecie w grupie formalny list do organizacji GAA, w którym zwracacie się z prośbą o przyznanie funduszy na ratowanie Waszego wybranego gatunku, podając uzasadnienie Waszego wyboru.
Ewaluacja
|
Minimalne 1 pkt |
Średnie 2 pkt |
Dobre 3 pkt |
Wzorowe 4 pkt |
Pkt |
Zawartość merytoryczna (poziom i jakość informacji, logiczna argumentacja i uzasadnienie wyboru) |
Duża rozbieżność w opracowanym materiale, krótki lub niepełny opis |
Poprawnie zrealizowany temat lecz brak szczegółów oraz uzasadnienia własnej opinii |
Pokaźny zbiór informacji lecz powściągliwa argumentacja i mało przekonywujące uzasadnienie |
Wymienione wszystkie wymagane informacje, obszerne, logiczne i poprawnie merytorycznie sformułowania dotyczące argumentacji i uzasadnienia wyboru
|
1 - 4 |
Forma listu (układ listu, zwroty charakterystyczne dla listu formalnego) |
Wypowiedź niespójna, niekonsekwentna. Brak wyodrębnienia graficznego głównych części listu. Praca niezgodna z wymaganą formą. |
Wypowiedź w dużej mierze niespójna, nielogiczna. Wyodrębnienie graficzne głównych części pracy. Wypowiedź częściowa zgodna z wymaganą formą |
Wypowiedź częściowo spójna, harmonijna. Wyodrębnienie wszystkich części pracy, na ogół poprawnie dobrane zwroty formalne |
Wypowiedź zgodna z wymaganą formą. Układ tekstu spójny i logiczny. Trafnie dobrane zwroty formalne
|
1 - 4 |
Poprawność gramatyczna, zasób słownictwa |
Nieporadne użycie struktur składniowych, liczne błędy językowe, ubogie słownictwo |
Ograniczony zakres struktur gramatycznych, podstawowe słownictwo, błędy językowe |
Dosyć urozmaicone struktury gramatyczne, oraz słownictwo, nieliczne błędy językowe |
Urozmaicone struktury gramatyczne, bogate słownictwo, sporadyczne błędy |
1 - 4 |
Koordynacja działań i zespołowość podczas pracy nad zadaniem (umiejętność współpracy w grupie)
|
Całkowity brak współpracy |
Praca indywidualna, mała kolektywność |
Dobra współorganizacja pracy, współdziałanie w grupie |
Doskonała współpraca całej grupy |
1 - 4 |
OCENA |
LICZBA PUNKTÓW |
CELUJĄCA |
16 - 15 |
BARDZO DOBRA |
14 – 13 |
DOBRA |
12 – 10 |
DOSTATECZNA |
9 – 8 |
DOPUSZCZAJĄCA |
7 – 6 |
NIEDOSTATECZNA |
5 – 0 |
Zakończenie
Celem Waszego projektu było wyszukanie informacji na temat zagrożonych gatunków, a następnie napisanie listu formalnego. Po wykonaniu tego zadania powinniście mieć świadomość złożoności i wagi problemu dotyczącego tych gatunków. Poszukiwanie zagrożonych gatunków dało Wam lepsze rozeznanie w świecie zwierząt, warunków, w jakich żyją oraz niebezpieczeństw, jakie na nie czyhają. Dowiedzieliście się również, w jaki sposób można im pomóc. Mamy nadzieję, że przygotowanie tego projektu pozwoliło Wam zapoznać się z nową angielską terminologią oraz że uwrażliwiło Was na omawianą problematykę.
Strona 2 z 5