Pojedyncze artykuły
Wprowadzenie
Biologia i chemia to wasza pasja. Wasza wiedza na temat biologii i chemii jest już całkiem spora, czas dowiedzieć się czegoś o ludziach, którzy mają znaczny wkład w rozwój tych dwóch nauk.
Zostaliście poproszeni o przedstawienie w formie ustnej prezentacji sławnego biologa lub chemika. Wasze opracowanie przedstawicie przed całą grupą.
Zadanie
Zanim stworzycie leksykon, musicie wypełnić kilka zadań, pracując w parach. Oto co należy zrobić:
- za pomocą Internetu wyszukać informacje dotyczące wylosowanej osoby,
- wyselekcjonować informacje potrzebne do stworzenia prezentacji,
- zastanowić się nad formą prezentacji.
Proces
- Dobieracie się w pary, w których będziecie wyszukiwać informacji na temat znanych osobistości z dziedziny biologii i chemii.
- Każda para losuje po jednym nazwisku sławnego biologa i chemika.
- Korzystając z podanych stron internetowych, wyszukujecie informacje dotyczące danych osób, które będą wam potrzebne do przygotowania prezentacji. Czas prezentacji nie powinien przekraczać 10 minut.
- W prezentacji powinny znajdować się odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie były najważniejsze fakty z życia i pracy biologa/chemika?
- Jakie było najważniejsze dzieło jego życia? Wytłumacz.
- Czy została po nim myśl często cytowana?
- W jaki sposób jego osiągnięcie wpłynęło na rozwój tych nauk?
- Jakie ciekawostki z życia uczonych możecie przytoczyć? Czy mieli oni ciekawe osobowości?
- W parach przygotujcie 2-4 pytania dotyczące swojego biologa lub chemika, na które pozostałe grupy będą musiały odpowiedzieć po wysłuchaniu waszej prezentacji ustnej.
- Po zaprezentowaniu przygotowanego przez Was materiału, ustnie zadajecie grupie swoje pytania i uzyskujecie odpowiedzi.
Zasoby
Możesz użyć następujących wyszukiwarek i stron internetowych:
Proponowana lista sławnych biologów i chemików:
Francis Crick/James Watson, Charles Darwin , Alexander Fleming, Alexander von Humboldt, Robert Koch, Luis Pasteur, Maria Skłodowska-Curie, George Cuvier, Albert Einstein, Niels Bohr, Kazimierz Funk, Amadeo Avogadro, Ludwik Hirszfeld.
Wasza praca będzie oceniona zespołowo. Przy ocenianiu pracy będą brane pod uwagę następujące elementy:
|
Minimalne
1 pkt
|
Średnie
2 pkt
|
Dobre
3 pkt
|
Wzorowe
4 pkt
|
Pkt |
Zawartość merytoryczna (poziom i jakość informacji, logiczne ich uporządkowanie) |
Duża rozbieżność w opracowanym materiale, krótki lub niepełna prezentacja (1-2 elem.) |
Poprawnie zrealizowany temat lecz brak odpowiedzi na zasadnicze pytania (3 elem.) |
Brakuje odpowiedzi na jedno, mniej ważne pytanie (4 elem.) |
Wymienione wszystkie wymagane informacje, logicznie uporządkowane (5 elem.) |
1 - 4 |
Ocena materiałów pomocnych przy prezentacji (styl i forma prezentacji) |
Forma prezentacji mało ciekawa, braki i uchybienia, brak rzetelnego przygotowania |
Forma prezentacji poprawna, lecz dosyć schematyczna |
Ciekawa forma prezentacji, dobry, przejrzysty styl, przedstawienie wszystkich informacji w dobrze uporządkowany sposób |
Bardzo ciekawa forma i styl prezentacji, przedstawienie informacji w interesujący sposób (np. eksponaty) |
1 - 4 |
Poprawność gramatyczna, zasób słownictwa, wymowa (ocena języka przekazu) |
Nieporadne użycie struktur składniowych, liczne błędy językowe, ubogie słownictwo, brak płynności wypowiedzi, niepoprawna wymowa i intonacja |
Ograniczony zakres struktur gramatycznych, podstawowe słownictwo, błędy językowe, wypowiedź niezbyt płynna, częściowo niepoprawna wymowa i intonacja |
Dosyć urozmaicone struktury gramatyczne, oraz słownictwo, nieliczne błędy językowe, poprawna wymowa z intonacją |
Urozmaicone struktury gramatyczne, bogate słownictwo, sporadyczne błędy, wymowa i intonacja poprawna |
1 - 4 |
Koordynacja działań i zespołowość podczas prezentacji (umiejętność współpracy w parze, zachowanie limitu czasowego)
|
Całkowity brak współpracy, chaos w przekazie, prezentacja zdecydowanie za krótka bądź za długa |
Dominacja jednej osoby, mała kolektywność, prezentacja za krótka bądź za długa |
Dobra współorganizacja pracy przy prezentacji, równomierne rozłożenie „sił”, nieznaczne przekroczenie limitu czasowego |
Bardzo dobra współpraca pary, ciekawy, nie schematyczny podział przy prezentowaniu materiału, widoczne zaangażowanie dwójki uczniów poparte dużą pewnością siebie, zachowanie limitu czasowego |
1 - 4 |
Przekaz ustny (styl, forma wypowiedzi, jej płynność)
|
Prezentacja odczytana z kartki bądź ekranu, za cicho i/lub za szybko, niewyraźnie, brak kontaktu wzrokowego |
Prezentacja w połowie odczytana, za cicho, sporadyczny kontakt wzrokowy |
Sporadyczne posługiwanie się kartką, przekaz dosyć głośny i wyraźny, kontakt wzrokowy |
Głośny, wyraźny przekaz, bez użycia kartki, zachowany kontakt wzrokowy |
1 - 4 |
OCENA |
LICZBA PUNKTÓW |
CELUJĄCA |
20 - 19 |
BARDZO DOBRA |
18 – 17 |
DOBRA |
16 – 15 |
DOSTATECZNA |
14 – 12 |
DOPUSZCZAJĄCA |
11 – 10 |
NIEDOSTATECZNA |
9 – 0 |
Zakończenie
Celem Waszego projektu było wyszukanie informacji na temat znanych biologów i chemików, a następnie zaprezentowanie zebranych informacji w formie ustnej. Po wykonaniu tego zadania oraz odpowiedzeniu na przygotowane przez Was pytania powinniście mieć szerszą wiedzę na temat życia i dokonań najznamienitszych postaci z dziedzin biologii i chemii.
Wprowadzenie
Istnieje wiele ziół w Polsce i na świecie, których zastosowanie nie jest wszystkim szeroko znane. Waszym zadaniem będzie przybliżenie niektórych z nich w formie ustnej prezentacji.
Zadanie
Zadanie Wasze będzie polegało na przedstawieniu 3-4 ziół w formie ustnej prezentacji. Możecie wspomóc swoją wypowiedź pomocami w postaci: programu Power-point, stworzonego przez Was zielnika, plakatu, przygotowanej degustacji, zdjęć, fotografii itp.
Wybrane przez Was zioła muszą należeć do określonej, losowo-wybranej kategorii:
- Zioła wykorzystywane w medycynie (medicinal herbs)
- Zioła wykorzystywane w kosmetyce (cosmetic herbs)
- Zioła wykorzystywane w kuchni (culinary herbs)
- Zioła szkodliwe (toxic herbs)
W swojej prezentacji powinniście skupić się na następujących elementach:
- opis rośliny (liście, rozmiary, ewentualnie typ kwiatostanu),
- występowanie, czy powszechnie znana jest w Polsce,
- która część rośliny jest wykorzystywana (np. korzeń, liść, kwiat),
- działanie rośliny i zastosowanie, skutki (jaki ma wpływ na organizm),
- uzasadnienie wyboru i wyrażenie opinii.
Zasoby
Skorzystaj z następujących linków:
http://en.wikipedia.org/wiki/Herb
http://www.realtime.net/anr/herbs.html
Proces
- Dobieracie się w pary, a następnie losujecie jedną z w/w kategorii iół.
- Korzystając z Internetu, wspólnie wybieracie 3-4 zioła z wylosowanej kategorii, a następnie wyszukujecie informacje potrzebne do stworzenia prezentacji.
- Pamiętajcie o zawarciu wszystkich wymaganych elementów.
- Zastanówcie się, jakie dodatkowe pomoce wizualne użyjecie do wzbogacenia Waszej wypowiedzi. Wspólnie je opracujcie.
- Przygotujcie ustną prezentację, której długość nie powinna przekroczyć 5-7 minut.
- Na realizację projektu macie około 2 tygodni.
Ewaluacja
Kryterium |
Minimalne 1 pkt |
Średnie 2 pkt |
Dobre 3 pkt |
Wzorowe 4 pkt |
Pkt |
Zawartość merytoryczna (poziom i jakość informacji, logiczna argumentacja i uzasadnienie wyboru) |
Duża rozbieżność w opracowanym materiale, krótki lub niepełny opis |
Poprawnie zrealizowany temat lecz brak istotnych szczegółów oraz uzasadnienia wyboru ziół |
Realizacja wszystkich wymaganych elementów w dość pobieżny sposób |
Wymienione wszystkie wymagane informacje, obszerne, logiczne i poprawnie merytorycznie sformułowania dotyczące argumentacji i uzasadnienia wyboru |
1 - 4 |
Ogólne wrażenia estetyczne (styl i forma prezentacji) |
Prezentacja mało ciekawa, brak rzetelnego przygotowania |
Prezentacja ciekawa lecz dosyć schematyczna |
Bardzo ciekawa prezentacja, dobry styl, przedstawienie wszystkich informacji w dobrze uporządkowany sposób |
Wzorowa, oryginalna prezentacja, przedstawienie informacji w interesujący sposób (np. eksponaty) |
1 - 4 |
Poprawność gramatyczna, zasób słownictwa, płynność wypowiedzi, wymowa |
Nieporadne użycie struktur składniowych, liczne błędy językowe, ubogie słownictwo, brak płynności wypowiedzi, niepoprawna wymowa i intonacja |
Ograniczony zakres struktur gramatycznych, podstawowe słownictwo, błędy językowe, wypowiedź niezbyt płynna, częściowo niepoprawna wymowa i intonacja |
Dosyć urozmaicone struktury gramatyczne, oraz słownictwo, nieliczne błędy językowe, wypowiedź płynna, poprawna wymowa z intonacją |
Urozmaicone struktury gramatyczne, bogate słownictwo, sporadyczne błędy, wypowiedź płynna, wymowa i intonacja poprawna |
1 - 4 |
Koordynacja działań i zespołowość podczas prezentacji (umiejętność współpracy w parze) |
Całkowity brak współpracy |
Dominacja jednej osoby, mała kolektywność |
Dobra współorganizacja pracy przy prezentacji, równomierne rozłożenie „sił”, widoczne zaangażowanie uczniów w realizację projektu |
Doskonała współpraca pary, widoczne zaangażowanie wszystkich uczniów poparte dużą pewnością siebie |
1 - 4 |
Przekaz ustny |
Prezentacja odczytana z kartki bądź ekranu, cicho, niewyraźnie, brak kontaktu wzrokowego |
Prezentacja w połowie odczytana, za cicho, sporadyczny kontakt wzrokowy |
Sporadyczne posługiwanie się kartką , przekaz dosyć głośny i wyraźny, kontakt wzrokowy |
Głośny, wyraźny przekaz, bez użycia kartki, zachowany kontakt wzrokowy |
1 - 4 |
Wymagane informacje
|
|
Celem Waszego projektu było wyszukanie informacji na temat wybranych ziół, a następnie zaprezentowanie ich w formie ustnej przed całą grupą. Po wykonaniu tego zadania powinniście mieć szerszą wiedzę na temat rodzajów ziół, ich występowania oraz zastosowania. Mamy nadzieję, że nowo zdobyta wiedza zainspiruje Was do dalszych badań i dociekań, a wiosna i zbliżające się wakacje umożliwią Wam odszukanie tych ziół w naturze.
Życzymy powodzenia!
Strona 3 z 5