Klub Europejski Liceum Ogólnokształcącego Nr VII we Wrocławiu

» Strona Główna » Statut

Regulamin Szkolnego Klubu Europejskiego
MŁODZI EUROPEJCZYCY

Przedmowa do regulaminu

Pod koniec lat osiemdziesiątych w wyniku burzliwych przemian społecznych, zmian politycznych, upadku gospodarki planowej dokonała się zmiana w orientacji polskiej polityki zagranicznej. Za jej strategiczny cel zostało uznane przystąpienie do Unii Europejskiej, która jest jednym z najbardziej liczących się ugrupowań politycznych i integracyjnych, z której państwami członkowskimi łączą nas różnorodne więzi gospodarcze, społeczne i kulturalne. W wyniku takiej sytuacji politycznej, aspiracji Polski do integracji ze strukturami europejskimi, i związana z tym niewiedza o tychże strukturach, często bojaźń przed nimi, słaba orientacja o obecnym stopniu zaawansowania negocjacji Polska-Unia, wykształciła się potrzeba informowania społeczeństwa polskiego na różnych płaszczyznach, prowadzenia szeroko pojętych akcji takich jak zakładanie stowarzyszeń, klubów, fundacji, informacje poprzez media. Jedną z takich akcji podjęli uczniowie Liceum Ogólnokształcącego nr VII im. K. K. Baczyńskiego we Wrocławiu tworząc we wrześniu 1999r. Szkolny Klub Europejski MŁODZI EUROPEJCZYCY.

ROZDZIAŁ I

Nazwa, siedziba i cele programowe Klubu

  1. Klub Europejski zwany dalej Klubem, działa na podstawie niniejszego Regulaminu.
  2. Klub Europejski "MŁODZI EUROPEJCZYCY" jest organizacją zrzeszającą uczniów Liceum Ogólnokształcącego nr VII im. K. K. Baczyńskiego we Wrocławiu.
  3. Siedzibą Klubu jest budynek Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu przy ul. Kruczej 49, tel. 361 03 54.
  4. Terenem działania Klubu jest szkoła.
  5. Klub może działać, jeżeli jego stan osobowy będzie wynosił minimum 10-ciu członków.

Główne zadania i cele Klubu:


  • informowanie o procesach integracyjnych w Europie i świecie,
  • propagowanie idei zjednoczonej Europy oraz przestrzegania praw człowieka,
  • kształtowanie świadomości europejskiej młodzieży,
  • ułatwianie kontaktów międzynarodowych,
  • integrowanie środowisk uznających europejski system wartości,
  • przygotowanie się do życia i pracy w zjednoczonej Europie,
  • kształtowanie umiejętności demokratycznych form działania zbiorowego.
  • wzbogacanie czasu wolnego członków Klubu

Formy realizacji celów Klubu

  1. Upowszechnianie informacji na temat sytuacji międzynarodowej, integracji europejskiej i jej struktur,
  2. Prezentacje kultury oraz współczesnego oblicza państw europejskich,
  3. Zaznajamianie obecnych i przyszłych obywateli zjednoczonej Europy z kulturą polską i problemami
  4. Organizowanie i udział w spotkaniach, wykładach, seminariach, konferencjach i innych działaniach służących poznawaniu Europy,
  5. Opracowywanie własnych materiałów informacyjnych,
  6. Uczestniczenie w międzynarodowej wymianie uczniów, studentów, nauczycieli i innych środowisk,
  7. Współpraca z innymi klubami europejskimi i organizacjami działającymi na rzecz integracji.

Metodyka realizacji celów i zadań Klubu

  1. Klub realizuje swoje cele i zadania w oparciu o społeczna pracę swoich członków.
  2. Klub może należeć do innych organizacji polskich lub zagranicznych o pokrewnych celach i działalności.
  3. W Klubie mogą być tworzone stałe sekcje specjalistyczne, według indywidualnych zainteresowań członków Klubu, a także okresowo działające grupy i zespoły podejmujące wykonanie specjalnych zadań, określonych lub zleconych przez Zarząd Klubu.
  4. Podstawą działania Klubu w danym roku szkolnym jest Plan pracy zatwierdzony przez Zebranie i Dyrektora LO Nr VII.

ROZDZIAŁ II

Członkowie, ich prawa i obowiązki

Warunki członkostwa Klubu

  1. Członkiem Klubu może zostać każdy obywatel Polski lub cudzoziemiec, który interesuje się problematyką europejską i spełnia trzy warunki wstępne, decydujące o przyjęciu do Klubu oraz cztery obowiązkowe.
  2. Warunkami wstępnymi, decydującymi o przyjęciu do Klubu są:
    • przynależność do społeczności szkolnej(uczeń, nauczyciel)
    • wykazanie się dobrą znajomością języka obcego
    • wskazane jest posiadanie kwalifikacji, szczególnie przydatnych w działalności Klubu (tłumacz języka obcego, dziennikarz prasowy lub radio-telewizyjny, grafik, fotograf....)
  3. Warunkami obowiązkowymi, decydującymi o przyjęciu do Klubu są:
    • ukończenie 10 (dziesięciu) lat życia;
    • odbycie trwającego minimum 1 semestr okresu próbnego
    • aktywne uczestniczenie w działalności Klubu;
    • przyjęcie w poczet członków przez Zebranie Klubu, zwykłą większością głosów.
  4. Osoby –założyciele Klubu automatycznie zostają członkami Klubu.
  5. Zarząd Klubu może nadawać tytuł Honorowego Członka Klubu.

Prawa i obowiązki członków Klubu

  1. Członek Klubu ma prawo:
    • wybierać i być wybieranym do władz Klubu;
    • nosić znaczek Klubu i posługiwać się jego legitymacją;
    • zgłaszać wnioski dotyczące działalności Klubu;
    • korzystać z materiałów i pomocy Klubu;
    • brać udział w imprezach organizowanych przez Klub na zasadzie pierwszeństwa;
  2. Członek Klubu jest zobowiązany:
    • przestrzegać postanowień Regulaminu Klubu oraz Zarządu Klubu;
    • aktywnie uczestniczyć w działalności Klubu;
    • godnie reprezentować Klub;
  3. Utrata członkostwa Klubu następuje w razie:
    • dobrowolnego wystąpienia;
    • wykluczenie przez Zebranie Klubu bezwzględną większością głosów, tj.2/3 wszystkich głosujących w głosowaniu tajnym, na pisemny wniosek podpisany przez minimum 10 członków Klubu.

ROZDZIAŁ III

Władze Klubu i zasady ich działania

Określenie władz Klubu i ich kadencji

  1. Władzami Klubu są:
    • Zebranie sprawozdawczo-Wyborcze Klubu zwoływane raz na rok, połączone z wyborami do władz Klubu
    • Zebranie Klubu zwoływane przez Zarząd Klubu minimum raz na semestr;
    • Nadzwyczajne Zebranie Klubu zwoływane przez Zarząd na okoliczność nadzwyczajnych wydarzeń lub na pisemny wniosek minimum 1/3 ilości członków Klubu w terminie nie później niż 14 dni przed planowanym zebraniem;
    • Zarząd Klubu wybierany na Zebraniu Sprawozdawczo-Wyborczym na okres 1 roku;
    • Komisja Rewizyjna Klubu wybierana na Zebraniu Sprawozdawczo-Wyborczym na okres 1 roku.
  2. Okres trwania kadencji Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu może być zmieniony przez uchwałę Zebrania Klubu.
  3. Zebranie jest najwyższą władzą Klubu.
  4. W zebraniach Klubu biorą udział wszyscy jego członkowie.
  5. Możliwe jest powołanie sekcji Klubu w zależności od zainteresowań członków .
  6. Klubowi przewodniczy zarząd, w skład którego wchodzą :
    • prezes
    • wiceprezes
    • sekretarz
    • rzecznik Klubu
  7. Głosowanie nad wnioskiem jest jawne. Sposób głosowania zależy od rozpatrywanego wniosku:
    • zwykłą większością głosów, przy podejmowaniu decyzji dotyczących wewnętrznej i zewnętrznej działalności Klubu, oraz podczas głosowania nad wnioskami zgłoszonymi przez członków
    • większością kwalifikowaną, przy wyborze władz
    • jednomyślnie, przy próbie zmiany statutu
© Copyright by Lech Groblewicz & Maciej Rynkiewicz
Zaloguj się