Plan pracy
Szkolnego Klubu Europejskiego, MŁODZI EUROPEJCZYCY
podstawowe cele działania Klubu
- Budowanie świadomości europejskiej.
- popularyzowanie idei integracji europejskiej.
- propagowanie wśród młodzieży wiedzy o Europie, polsce, regionie i wspólnym dziedzictwie kulturowym.
- popularyzowanie wiedzy o instytucjach europejskich, krajach członkowskich Unii Europejskiej.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za pokój, obronę praw człowieka, ochronę środowiska, bezpieczeństwo wszystkich narodów.
podstawowe zadania
- Gromadzenie aktualnych informacji o polsce, Europie i świecie.
- Organizowanie spotkań informacyjnych.
- prowadzenie konkursów na tematy związane z Europą.
- Opracowanie własnych materiałów informacyjnych, szkoleniowych.
- Organizowanie imprez szkolnych i obchodów "Dnia Europy".
- Wymiana doświadczeń z innymi klubami.
Formy działalności
| Lp. | Forma działalności | Uwagi organizacyjne |
|---|---|---|
| 1. | Gromadzenie materiałów informacyjnych |
"Klubowa
teczka" * Każdy członek klubu ma "klubową teczkę", w której na bieżąco gromadzi materiały z różnych gazet i czasopism. * podczas spotkań "klubowicze" prezentują posiadane informacje, aktualizując jednocześnie swoją wiedzę. * "Klubowa teczka" może być dobrym źródłem wiedzy podczas lekcji, np. WOS, historii, geografii. "Europejska biblioteka" * Stworzenie własnej biblioteczki, w którym znajdować się będą książki, foldery, broszury. |
| 2. | Gazetka ścienna |
Członkowie klubu powinni zadbać o to, by jego
istnienie było widoczne zaraz po wejściu do szkoły.: * tablica aktualności i komunikatów * tablica edukacyjna a zarazem dekoracyjna. |
| 3. | Gazeta Klubu Europejskiego |
Stała rubryka w
szkolnej gazetce * Jeżeli w szkole ukaże się gazeta, to poprosimy o stałą rubrykę dla klubu. * Członkowie klubu będą odpowiedzialni za terminowe dostarczanie artykułów dotyczących Europy, Unii Europejskiej, procesów integracyjnych. |
| 4. | Konkursy |
W
szkole * Konkursy plastyczne, np.: logo klubu, klubowa kartka pocztowa, znaczek pocztowy, klubowa pieczątka, plakietka, plakat, ekslibris. * Konkursy wiedzy o Europie, np.: "Europejskie ABC" - z zakresu przedmiotu WOS "W granicach Europy" - konkurs geograficzny. * Konkurs literacki, np. wiersze o Europie; esej na temat "polska Europie, światu", "Być Europejczykiem i żyć w zjednoczonej Europie". poza szkołą * Udział w konkursach prowadzonych przez placówki oświatowe, instytucje, fundacje i organizacje. |
| 5. | Tematyczne wystawy |
* "Wizytówki"
państw UE: mapa kraju, dane ogólne,
miasta o znaczeniu turystycznym, gospodarczym,
ciekawostki, atuty. * Znani ludzie: polityka, nauka, literatura, muzyka, sztuka, filozofia, sport itp. * Słynne zabytki Europy i obiekty wpisane na listę światowego Dziedzictwa Kulturowego. * Europejskie uniwersytety i Nagrody Nobla. |
| 6. | "Tydzień Europejski" |
W
ramach "Tygodnia Europejskiego" planujemy wiele
ciekawych imprez dotyczących państw UE. * prelekcja, np. na temat "System oświatowy we Francji". * Spotkanie z obcokrajowcami mieszkającymi w naszym mieście czy regionie. * pokaz filmów video. * pokaz slajdów. * Lekcje otwarte, np. z geografii, historii, WOS, informatyki czy też lekcje wychowawcze. * Wystawa pamiątek z podróży. * Degustacja narodowych potraw. * pokaz strojów ludowych. * pokaz tańców ludowych, np. walca wiedeńskiego, flamenco. * Wystawienie przedstawienia, np. "Małego księcia". * "Wieczorek" na temat wybranego kraju. |
| 7. | Prezentacja państw UE |
Prezentacja państw UE może być samodzielną imprezą lub częścią "Tygodnia
Europejskiego". * Każda klasa wybiera lub losuje "swoje" państwo. * W odpowiednio długim czasie wszyscy zbierają i przygotowują potrzebne materiały oraz uzgadniają formę prezentacji. Uczniowie mogą pomyśleć o drobnych pamiątkach dla odwiedzających. Mogą to być np.: flagi, ulotki. * Organizatorzy: - dbają o odpowiednie przygotowanie i wyposażenie sali, w której będzie prezentacja, oraz o dekorację; - mogą przygotować dla każdej klasy np.:"paszport europejski", klubową kartkę pocztową; - przygotowują zaproszenia; - mogą ustalić harmonogram "wizyt"; - opracowują ankietę oceniającą prezentację; - mogą wystawić podzielić się swoimi uwagami uczestnicy prezentacji. * Otwarcie prezentacji może mieć uroczysty charakter. Na podobnej zasadzie można przygotować prezentację państw stowarzyszonych ze Wspólnotami Europejskimi. popularyzowaniu wiedzy o polsce i regionie służyłaby prezentacja województw. |
| 8. | 9 Maja - Dzień Europy |
* Dekorację szkoły. * Specjalny numer klubowej gazety. * Spotkanie ze znanym Europejczykiem. * Wystawa poświęcona UE. * Impreza szkolna. |
| 9. | Materiały dydaktyczne | Członkowie klubu przygotują materiały dydaktyczne na zajęcia lekcyjne. Mogą to być: gry planszowe, kolorowanki, zagadki, krzyżówki na temat Europy i UE. Wykorzystując różne materiały, także i te przygotowane przez siebie, mogą pod kierunkiem nauczyciela przeprowadzać lekcje wychowawcze. Tematów dostarczą treści zapisane w ścieżce "Edukacja europejska". |
| 10. | prelekcje, debaty, spotkania, seminaria |
* przedmiotem
szkolnej debaty powinien być ważny
problem wywołujący różnice zdań. Do udziału w
debacie można zaprosić specjalistów z danej dziedziny. * Klub może organizować spotkania ze znanymi Europejczykami, politykami, przedstawicielami władz lokalnych. |
| 11. | Klub w Internecie |
* Utworzenia
własnej strony WWW. * Wymiany poczty elektronicznej między klubami polskimi i europejskimi. * Udziału w europejskich sieciowych programach edukacyjnych. * prowadzenia "pogawędek sieciowych". * Udziału w listach dyskusyjnych poświęconych tematyce europejskiej. |
| 12. | Szkolny radiowęzeł |
Do członków
klubu należeć będzie: * Zaplanowanie cyklu audycji o UE i krajach członkowskich. * przygotowanie scenariusza audycji i zebranie materiałów. * Nagranie audycji na kasecie. * Emisja audycji w szkolnym radiowęźle. |
| 13. | Kronika Klubu | * prezentacja "kartek historii" na tablicach, posterach. |
| 14. | Materiały reklamowe |
* Identyfikatory. * Wizytówki. * Kartki pocztowe. * pieczątki. * Koszulki, chustki, plakietki z nadrukiem klubowego logo. * Informator o klubie i szkole. |
| 15. | Inne formy działalności |
* Udział w międzynarodowej wymianie młodzieży. * świętowanie dni narodowych różnych krajów. * Zbieranie legend, przysłów itp. * Organizowanie imprez sportowych. * Udział w warsztatach, sympozjach, spotkaniach. * Współpraca z lokalnymi mediami. |