Klub Europejski Liceum Ogólnokształcącego Nr VII we Wrocławiu

» Strona Główna » Aktualności

Lekcje Europejskie 2008

24 Lis 2008 16:19 - kostek

Lekcje europejskie

Młodzież w Europie - lekcje europejskie Eurodesk Polska

Regionalny Punkt Informacyjny Eurodesku we Wrocławiu

Stowarzyszenie Tratwa

Konsultantki: Edyta Dec, Urszula Matlach

ul. Probusa 9/4, 50-242 Wrocław

tel. (71) 321 08 71 , wroclaw@eurodesk.org

czynny: pon. 8-16, wt. 8-16, śr. 13-17

Poznaj szanse i możliwości, jakie Unia Europejska stwarza młodzieży.

\"Młodzież w Europie\" to cykl pięciu lekcji europejskich w całości opracowanych przez Eurodesk Trzy z nich - \"Eurowolontariat\", \"Eurostudia\", \"Europraca\" - dotyczą mobilności w Europie. Lekcja \"Euroszanse\" pokazuje, jak korzystać z unijnych funduszy młodzieżowych a sesja \\\"...wydaje ci się, że już wszystko wiesz?\" przybliża działalność Unii Europejskiej i pokazuje, w jaki sposób młodzież może wpływać na kształt unijnej polityki młodzieżowej.

Skrócony opis lekcji znajduje się poniżej.

Lekcje Eurodesk Polska przeznaczone są przede wszystkim dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. To młodzież, która już za chwilę będzie decydować o swojej przyszłości. Przyszłości w Unii Europejskiej. Studia? Praca? Gap year? To pytania, które zadaje sobie niemal każdy osiemnastolatek. Praca społeczna i udział w projektach młodzieżowych - to możliwości zdobywania doświadczeń, z których każdy człowiek stojący u progu swojej dorosłości powinien sobie zdawać sprawę.

Opis lekcji

Cechą wspólną większości lekcji z cyklu \"Młodzież w Europie\" jest bezstronność. Prowadzący do niczego uczniów nie zachęcają, nie namawiają, niczego nie oceniają. Nie są to też pogadanki o Unii Europejskiej. To raczej \"produkty informacyjne\" podane w przystępnej formie i atrakcyjnej oprawie. Mają poszerzać horyzonty, skłaniać do przemyśleń, przekazywać wiedzę i zachęcać do dalszego szukania informacji. Lekcje mają interaktywną, warsztatową formę. Angażują młodzież przy pomocy opracowanych przez Eurodesk Polska materiałów lekcyjnych (tekstów i gier) i gadżetów.

Euroszanse

Wolność, pieniądze i informacja - to trzy powiązane ze sobą słowa kluczowe lekcji Euroszanse. Wolność jest synonimem swobodnego przepływu osób. Pieniądze to eurofundusze, które ułatwiają korzystanie z tej wolności. Informacja ma związek i z wolnością, i z pieniędzmi, czyli z dwoma pierwszymi motywami przewodnimi lekcji.

W czasie lekcji uczniowie zastanawiają się co dla nich wynika z faktu, że Polska jest w Unii Europejskiej, odpowiadają na pytania quizu, poznają podstawowe zagadnienia zakresu pracy, studiów i wolontariatu w Europie, zapoznają się z programami finansującymi działalność młodzieżową i finansowanymi przez nie projektami młodzieżowymi. Wymyślają swoje własne projekty i dowiadują się, gdzie szukać na nie funduszy.

Metody pracy: burza mózgów, quiz, praca w parach, praca w grupach, wykład.

Eurowolontariat

Lekcja poświęcona jest możliwościom pracy społecznej za granicą. Wolontariat w innym kraju to sposób na zdobycie nowych umiejętności, zawarcie nowych znajomości, sprawdzenie się w trudnych sytuacjach, podszlifowanie języka obcego. Doświadczenia zdobyte w czasie wolontariatu często są atutem przy rekrutacji na studia czy w rozmowie o pracę. Wolontariat to również jeden ze sposobów wykorzystania \"gap year\" - przerwy przed, w trakcie lub po skończeniu studiów. Popularność wolontariatu zagranicznego wśród młodzieży rośnie. To także jeden z priorytetów polityki UE.

W trakcie lekcji uczniowie zastanawiają się, czym jest wolontariat, analizują najważniejsze zagadnienia związane z wolontariatem zagranicznym i poznają wybrane programy wolontariatu zagranicznego. Dowiadują się, gdzie szukać informacji na tematy poruszane w czasie lekcji.

Metody pracy: burza mózgów, quiz, praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, wykład.

Eurostudia

Wyjazdy na uczelnie w Europie wciąż często postrzegane są jako oferta dla prymusów lub osób bardzo zamożnych. To nieprawda. Od 2004 roku maturzyści z Polski są w całej Europie przyjmowani na wyższe uczelnie na tych samych zasadach co obywatele kraju, w którym chcą studiować. Trzeba tylko te zasady znać! Rekrutacja, znajomość języka obcego, stypendia, praca dla studenta, koszty życia oraz formalności związane z pobytem - to najważniejsze zagadnienia poruszane na lekcji \"Eurostudia\" .

W czasie lekcji uczniowie poznają historie osób, które studiowały za granicą. Na tej podstawie prowadzona jest dyskusja o tym, czy warto studiować za granicą.

Metod pracy: burza mózgów, praca w grupach, drama, debata \"za i przeciw\", dyskusja panelowa, debata oksfordzka, poker kryterialny.

Europraca

Lekcja \"Europraca\" podejmuje tematykę związaną z zatrudnieniem w Unii Europejskiej. Pokazuje, na co należy zwrócić uwagę przed wyjazdem do pracy w UE, jak się przygotować, co zrobić, by uniknąć niebezpieczeństw pracując w innym unijnym kraju.

Lekcja ma dwa równorzędne cele (1) przekazanie podstawowych informacji o pracy oraz (2) poinformowanie o programach, sieciach informacyjnych i źródłach informacji poświęconych problematyce pracy w Unii Europejskiej. Kolejne części lekcji odpowiadają etapom, z jakich składa się proces podejmowania pracy w innym kraju.

W czasie lekcji uczniowie dyskutują o tym, czy warto wyjechać do pracy za granicę, dowiadują się, gdzie szukać pracy za granicą, tworzą listę spraw, o których nie można zapomnieć przed wyjazdem i rozwiązują problemy, które mogą się pojawić już po podjęciu pracy w innym unijnym kraju.

Metody pracy: debata \"za i przeciw\", burza mózgów, poker kryterialny, praca indywidualna i w grupach.

...wydaje ci się, że już wszystko wiesz?

To najbardziej \"unijna\" ze wszystkich lekcji. Różni się nieco od pozostałych. Po pierwsze czas potrzebny na jej przeprowadzenie to co najmniej 1.5 godziny. Po drugie lekcja otwarcie zachęca młodzież do wypływania na kształt unijnej polityki młodzieżowej. Lekcja jest zgodna z oficjalną strategią Unii Europejskiej, która zakłada jak najszerszą wymianę poglądów między osobami odpowiedzialnymi za kształtowanie polityki na szczeblu europejskim a obywatelami, w szczególności młodymi. Priorytet ten funkcjonuje pod nazwą \"zorganizowanego dialogu\", w którego \"duchu\" sesja jest prowadzona.

W trakcie sesji \"...wydaje ci się, że już wszystko wiesz?\" uczniowie odpowiadają na pytania związane z Unią Europejską, odkrywają dowody na działalność UE w ich okolicy, dyskutują o najważniejszych osiągnięciach Unii Europejskiej, poznają priorytety polityki młodzieżowej UE i możliwości, jakie Unia stwarza młodzieży. Dowiadują się, w jaki sposób mogą przekazywać przedstawicielom UE swoje poglądy na jej temat. Na koniec sesji uczestnicy podejmują swoje \"unijne zobowiązanie\".

Metody pracy: quiz, prac i dyskusja w grupach, dyskusja, praca indywidualna, mini-wykłady.

 Komentarze  Brak komentarzy dla wybranej wiadomości



© Copyright by Lech Groblewicz & Maciej Rynkiewicz
Zaloguj się